27 maart 2019
‘In tien uur praktijkles per week kun je geen vak leren’
Zowel vmbo-leerlingen als vmbo-docenten kunnen in ons NOA-Afbouwcentrum het keuzevak Scheidingswanden volgen. Deelnemers komen vanuit heel Nederland naar Veenendaal. Ze krijgen dan les van Dick Klaassen, met 48 jaar bouwervaring een ‘oude rot’ in het vak. We stelden Dick een aantal vragen.
‘In tien uur praktijkles per week kun je geen vak leren’
Docent voor het keuzedeel Scheidingswanden. Hoe word je dat?
“Dat zit zo: ik heb al 48 jaar ervaring in de afbouw. Ik ben jarenlang projectleider geweest bij de Van Vonderen Groep en in die tijd werd ik benaderd met de vraag of ik geen docent wilde worden. Men dacht dat ik daar uitermate geschikt voor was, omdat ik altijd rustig blijf en dingen goed kan uitleggen. Nou, mij leek het ook wel wat en ik kon toen een mooie deal sluiten met Van Vonderen. Vanwege mijn leeftijd had ik recht op 50 vakantiedagen en dat is voor een werkgever natuurlijk niet al te prettig. We zijn daar samen goed uitgekomen, zodat ik vanaf 2008 bij zowel NOA als Savantis aan de slag kon als docent. Ik heb lesgegeven in Heerhugowaard, Purmerend, Assen, Veenendaal en Rosmalen.”
Doe je dat nog steeds op al die scholen?
Nee, helaas niet. Het aantal leerlingen dat voor de afbouwvakken kiest, is in de afgelopen jaren over de volle breedte drastisch afgenomen. Dat is geen nieuws. Ik heb daarom tegenwoordig ook mijn eigen bedrijf. Daarmee verzorg ik verkoop en montage van metal studwanden. Naar volle tevredenheid. Lesgeven doe ik alleen nog bij het NOA-Afbouwcentrum in Veenendaal. Aan zowel vmbo-docenten die het Keuzedeel Scheidingswanden op hun school willen geven en aan vmbo-scholieren van een jaar of 16. We noemen het snuffelstages waarin ze in een uur of 7 les krijgen hoe ze een wandje moeten bouwen en tijdens een tweede deel hoe ze die wand moeten afwerken.”
Waarom is het aantal leerlingen zo drastisch teruggelopen denk je?
“Deels door de crisis natuurlijk. Maar ook door het afschaffen van verschillende subsidies waardoor het niet meer uit kan dit soort vakken te onderwijzen. Verder is het natuurlijk een zwaar beroep waarvoor je erg vroeg je bed uit moet. Dat willen steeds minder jongens. Doodzonde als je het mij vraagt, want als je ziet hoeveel buitenlandse werknemers er nu in de sector rondlopen. Dan weet je dus dat er werk zat is. Ik denk ook dat bouwplaatspersoneel vroeger beter betaald werd. In mijn tijd verdiende je meer dan het kantoorpersoneel. Dat is nu wel anders. In het verleden gaf ik vooral les aan jongens uit de praktijk. Die werkten al voor een plafond- en wandmontagebedrijf en gingen daarnaast naar school. Dat komt niet meer voor. De bereidheid in deze groep te investeren is erg laag.”
Is het onderwijs ook erg veranderd?
‘Jazeker. Ik begrijp van de vmbo-docenten dat hun leerlingen nog maar 10 uur praktijkles per week krijgen. En 30 uur theorie. Toen ik zelf nog op de LTS zat was dat 24 om 16 uur. Ik vind dat onbegrijpelijk. Want een vak leer je alleen maar door het te doen. Dat je niet zo goed kunt leren betekent toch niet dat je helemaal niets kunt? Dat lijkt tegenwoordig wel de norm. Maar iemand die niet zo goed in theorie is, kan vaak juist prachtige dingen maken. De docenten die ik spreek vinden dat ook, maar die voelen zich niet gesteund door de mensen in Den Haag die het beleid maken. Ik zie in de groepen die naar Veenendaal komen heel veel potentie, maar je weet nooit of ze voor ons vak kiezen. Dat hangt van zoveel dingen af: ouders, de school, vriendjes, enzovoort.”
Wat breng je de vmbo-leerlingen tijdens zo’n snuffelstage allemaal bij?
“Vooral dat ze trots moeten zijn op wat ze hebben gemaakt. Zelf ben ik een echte praktijkman. Ik leg ze uit dat je daar trots op mag zijn. Ze staan er vaak zelf ook van te kijken wat ze in die 7 uurtjes voor elkaar kunnen krijgen. Ik laat ze een metal stud wandje van 1.30 meter hoog maken. Niet tot aan het plafond, want op deze hoogte kan ik er over heen kijken en ze een beetje in de gaten houden. Ze moeten netjes een kruis maken, wanden beplaten, metaal knippen en de naden voegen.”
En de docenten?
“Die moeten een 1 op 1 wand maken. Van vloer tot aan plafond met een deurkozijn erin. Sommigen hebben nog nooit metal stud in handen gehad, anderen hebben een bouwachtergrond en die hoef je dan weinig meer over maatvoering en dergelijke uit te leggen.”
Docent voor het keuzedeel Scheidingswanden. Hoe word je dat?
“Dat zit zo: ik heb al 48 jaar ervaring in de afbouw. Ik ben jarenlang projectleider geweest bij de Van Vonderen Groep en in die tijd werd ik benaderd met de vraag of ik geen docent wilde worden. Men dacht dat ik daar uitermate geschikt voor was, omdat ik altijd rustig blijf en dingen goed kan uitleggen. Nou, mij leek het ook wel wat en ik kon toen een mooie deal sluiten met Van Vonderen. Vanwege mijn leeftijd had ik recht op 50 vakantiedagen en dat is voor een werkgever natuurlijk niet al te prettig. We zijn daar samen goed uitgekomen, zodat ik vanaf 2008 bij zowel NOA als Savantis aan de slag kon als docent. Ik heb lesgegeven in Heerhugowaard, Purmerend, Assen, Veenendaal en Rosmalen.”
Doe je dat nog steeds op al die scholen?
“Nee, helaas niet. Het aantal leerlingen dat voor de afbouwvakken kiest, is in de afgelopen jaren over de volle breedte drastisch afgenomen. Dat is geen nieuws. Ik heb daarom tegenwoordig ook mijn eigen bedrijf. Daarmee verzorg ik verkoop en montage van metal studwanden. Naar volle tevredenheid. Lesgeven doe ik alleen nog bij het NOA-Afbouwcentrum in Veenendaal. Aan zowel vmbo-docenten die het Keuzedeel Scheidingswanden op hun school willen geven en aan vmbo-scholieren van een jaar of 16. We noemen het snuffelstages waarin ze in een uur of 7 les krijgen hoe ze een wandje moeten bouwen en tijdens een tweede deel hoe ze die wand moeten afwerken.”
Waarom is het aantal leerlingen zo drastisch teruggelopen denk je?
“Deels door de crisis natuurlijk. Maar ook door het afschaffen van verschillende subsidies waardoor het niet meer uit kan dit soort vakken te onderwijzen. Verder is het natuurlijk een zwaar beroep waarvoor je erg vroeg je bed uit moet. Dat willen steeds minder jongens. Doodzonde als je het mij vraagt, want als je ziet hoeveel buitenlandse werknemers er nu in de sector rondlopen. Dan weet je dus dat er werk zat is. Ik denk ook dat bouwplaatspersoneel vroeger beter betaald werd. In mijn tijd verdiende je meer dan het kantoorpersoneel. Dat is nu wel anders. In het verleden gaf ik vooral les aan jongens uit de praktijk. Die werkten al voor een plafond- en wandmontagebedrijf en gingen daarnaast naar school. Dat komt niet meer voor. De bereidheid in deze groep te investeren is erg laag.”
Is het onderwijs ook erg veranderd?
‘Jazeker. Ik begrijp van de vmbo-docenten dat hun leerlingen nog maar 10 uur praktijkles per week krijgen. En 30 uur theorie. Toen ik zelf nog op de LTS zat was dat 24 om 16 uur. Ik vind dat onbegrijpelijk. Want een vak leer je alleen maar door het te doen. Dat je niet zo goed kunt leren betekent toch niet dat je helemaal niets kunt? Dat lijkt tegenwoordig wel de norm. Maar iemand die niet zo goed in theorie is, kan vaak juist prachtige dingen maken. De docenten die ik spreek vinden dat ook, maar die voelen zich niet gesteund door de mensen in Den Haag die het beleid maken. Ik zie in de groepen die naar Veenendaal komen heel veel potentie, maar je weet nooit of ze voor ons vak kiezen. Dat hangt van zoveel dingen af: ouders, de school, vriendjes, enzovoort.”
Wat breng je de vmbo-leerlingen tijdens zo’n snuffelstage allemaal bij?
“Vooral dat ze trots moeten zijn op wat ze hebben gemaakt. Zelf ben ik een echte praktijkman. Ik leg ze uit dat je daar trots op mag zijn. Ze staan er vaak zelf ook van te kijken wat ze in die 7 uurtjes voor elkaar kunnen krijgen. Ik laat ze een metal stud wandje van 1.30 meter hoog maken. Niet tot aan het plafond, want op deze hoogte kan ik er over heen kijken en ze een beetje in de gaten houden. Ze moeten netjes een kruis maken, wanden beplaten, metaal knippen en de naden voegen.”
En de docenten?
“Die moeten een 1 op 1 wand maken. Van vloer tot aan plafond met een deurkozijn erin. Sommigen hebben nog nooit metal stud in handen gehad, anderen hebben een bouwachtergrond en die hoef je dan weinig meer over maatvoering en dergelijke uit te leggen.”